Een duurzaam energiebedrijf dat klimaatactie onderneemt

Bestrijding van klimaatverandering is de kern van onze activiteiten als duurzaam energiebedrijf.

Maar één energiebedrijf alleen kan de klimaatcrisis niet oplossen.

Laten we samenwerken om klimaatmaatregelen te nemen

De wetenschap stelt dat we voor 2030 onze wereldwijde koolstofuitstoot tenminste moeten halveren om een klimaatramp te voorkomen, maar de uitstoot blijft elk jaar stijgen.

Aangezien 73% van onze CO2-uitstoot afkomstig is van fossiele brandstoffen is het van groot belang om deze te vervangen door hernieuwbare energie, om zo klimaatverandering tegen te gaan.

We moeten dit op de juiste manier doen en de voordelen van de energietransitie voor de natuur, de maatschappij en de economie benutten. Om dit te bereiken moeten bedrijven en overheden samenwerken.

Lees hier meer over wat we nodig hebben:

  1. Meer duurzame energie. Voor duurzame energiebedrijven zoals Ørsted betekent dat een groter aanbod, door een versnelde uitrol van groene energieoplossingen zoals wind- en zonne-energie en Power-to-X-technologieën. Als wereldleider in offshore windenergie onderzoeken wij hernieuwbare energie-oplossingen op verschillende locaties wereldwijd.
  2. Wetenschappelijk onderbouwde CO2-reductie doelstellingen. Bij het streven naar net-zero doelstellingen moeten bedrijven geloofwaardige doelstellingen vaststellen die gebaseerd zijn op de wetenschap - en CO2-compensatie enkel toepassen op de moeilijkst te bestrijden restemissies. Wij zijn er trots op dat wij het eerste energiebedrijf ter wereld zijn met een gevalideerd, wetenschappelijk onderbouwd net-zero doelstelling die onze gehele waardeketen omvat. Wij liggen op koers om in 2025 koolstofneutraal te zijn bij de opwekking en exploitatie van energie. Ons volgende doel is het koolstofvrij maken van onze toeleveringsketen
  3. De zorg voor natuur centraal stellen in de bedrijfsstrategie. Biodiversiteitsverlies en klimaatverandering zijn onderling verbonden crises - we kunnen de ene niet oplossen zonder de andere aan te pakken. Als we groene energie bouwen, moeten we dat goed doen - op een manier die de natuur herstelt en verbetert. Wij hebben de ambitie om een netto positief effect op de biodiversiteit te hebben bij alle nieuwe projecten voor hernieuwbare energie die wij vanaf 2030 realiseren.
  4. Waarde creëren verder dan de waardeketen. Waarde creëren verder dan de waardeketen. De overgang naar groene energie moet een race naar de top worden - niet alleen het bouwen van hernieuwbare energie tegen lage kosten, maar ook het genereren van echte, duurzame waarde voor de natuur, de samenleving en de economie.
FAQ
  • Wat is de positie van Ørsted in de Corporate Knights Global 100 index voor 2024?
    Dit jaar is Ørsted uitgeroepen tot 's werelds meest duurzame energieontwikkelaar.
  • Wat is Corporate Knights? 
    Corporate Knights Inc. is een in Toronto gevestigde uitgeverij en onderzoeksbureau. Ze geven elke drie maanden een duurzaam zakenmagazine uit en de onderzoeksafdeling publiceert ranglijsten en financiële productbeoordelingen op basis van de duurzaamheidsprestaties van bedrijven. Sinds 2005 publiceert Corporate Knights de jaarlijkse Global 100-index van ‘s werelds meest duurzame bedrijven – een gezaghebbende en alom gerespecteerde index van de prestaties van bedrijven op het gebied van duurzaamheid. De Global 100-index wordt elk jaar bekendgemaakt tijdens het World Economic Forum in Davos.

    Als ’s werelds grootste tijdschrift op het gebied van duurzaamheid en verantwoord ondernemen is Corporate Knights een prominent merk van clean capitalist media. Hun visie is om informatie te verstrekken die markten in staat stelt een betere wereld te bevorderen.
  • Wat is het belang van duurzaamheid in het bedrijfsleven?

    Door het werk van activistische bewegingen, ambitieuze politici en de voorlopers uit het bedrijfsleven eist de wereld van bedrijven dat ze werk maken van duurzaamheidsbeleid en klimaatactie. In de toekomst blijven deze eisen de keuzes en de loyaliteit van de consument bepalen.

    Geconfronteerd met de existentiële dreiging van de wereldwijde klimaatcrisis, beginnen bedrijven over de hele wereld duurzamere manieren van zakendoen te verkennen. Ze kijken naar de langetermijneffecten van hun werk op het lokale milieu, de samenleving en de economie en vragen zich af of hun bedrijf ook echt een meetbare, positieve bijdrage levert.

    Duurzaam ondernemen is zowel een morele verplichting als slim zakendoen. Vergroenen is ook een concurrentievoordeel en een cruciale factor in het succes op de lange termijn van bedrijven. Bedrijven die CO2-reductie in hun strategie integreren, zijn na verloop van tijd waarschijnlijk winstgevender en duurzamer. Ze zijn waarschijnlijk ook aantrekkelijker voor beleggers die steeds vaker willen weten wat de klimaateffecten zijn van de bedrijven waarin ze beleggen.

    Hoewel het aanpassen van bedrijfsmodellen op de huidige (klimaat)wetenschappelijke inzichten geld kost, zijn de kosten van niets doen aanzienlijk hoger. De wereld moet nu iets doen aan het klimaat en bedrijven zullen daar een cruciale rol in spelen.

    "Wij zijn ervan overtuigd dat er op de lange termijn geen spanning bestaat tussen duurzaamheid en financiële waarde creatie" - Mads Nipper, CEO

    Bekijk hier Ørsted's duurzaamheidsbeoordelingen en rapportages.